אמנות חזותית

מתקדמים לקטלוגים דיגיטליים

בשלוש השנים האחרונות מתלבטת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות בשאלה האם להמשיך ולתמוך בהוצאה לאור של קטלוגים מודפסים באותם היקפים תקציביים. האם נכון להמשיך ולהדפיס קטלוגים לתערוכות בעידן שבו לטכנולוגיה יש פתרונות יעילים ומפותחים יותר? ההחלטה לסמן את הקטלוגים הדיגיטליים כתחום מועדף ולעודד אמנים, אוצרים, גלריות ומוזיאונים לבחור באפשרות המקוונת התקבלה במועצת הפיס לפני זמן רב אלא שתגובת "השדה" מהססת.

לפיכך החלטנו להביא לפניכם את הלבטים והמחשבות שהובילו אותנו למסקנה כי הבחירה בקטלוג דיגיטלי עדיפה ובעלת יתרונות כמעט בכל פרמטר. תרגום החלטה זו למדיניות נעשית באמצעות הגדלת סכום המענק של הפיס המוצע לקטלוגים דיגיטליים והגבלת הבקשות לקטלוג מודפס אך ורק לאמנים וליצירות אמנות שאינן כוללות וידיאו וקול. זהו צעד ראשון אקטיבי שיש להניח שילך ויתחזק בשנים הקרובות.

כבר שנים אחדות אנחנו עדים לתופעה מתמשכת שבה אמן או גוף מוזיאלי מדפיסים מאות קטלוגים בעלויות גבוהות ובמאמץ כלכלי רב ולאחר שכמה עותקים מחולקים לאנשי מקצוע ולידידים, רוב הקטלוגים נזנחים ומעלים אבק.

הסיבות להפקת  קטלוג מודפס ברורות:

תיעוד - לאור העובדה שתערוכות הן תלויות זמן וחלל, משמש הקטלוג מסמך תיעודי המרחיב את גבולות התערוכה. הקטלוג משמש כלי לחוקרים, אמנים, סטודנטים וכו׳ גם לאחר סיום התערוכה  ובמשך שנים רבות לאחר מכן.

הפצה - הקטלוג מאפשר גם לקהל אשר לא נכח בחלל התערוכה להיחשף  ולגלות את העבודות ואת הטקסטים שהוצגו בה. הקטלוג הוא גם "כרטיס הביקור" המקצועי של האמן המציג שאותו הוא יכול להעביר לאנשי מקצוע שונים כדי שייחשפו לעבודתו.

הרחבה - הקטלוג יכול לשמש פלטפורמה להרחבת התערוכה. הוא כולל מאמרים ומחקרים ואפשר  להציג בו עבודות נוספות שאינן מוצגות בחלל הפיזי.

ערך רגשי - קטלוג האמנות הפך לאובייקט בעל ערך רגשי – מבחינת  האמן מדובר במחווה של כבוד והכרה בעשייתו. בעבור שוחרי התרבות והספר מדובר באובייקט חשוב אשר עצם קיומו על שולחן הקפה או על מדף הספרים מעלה זיכרונות ומגרה את החושים.

הקטלוג הדיגיטלי, חלופה עדכנית לקטלוג המודפס, נמצא עדיין בתחילת דרכו גם בארץ וגם בעולם אך הוא תופס את מקומו והמגמה המסמנת אותו כקטלוג המועדף מתגבשת בבטחה.

אם נבחן את ערכי הקטלוג המודפס לעומת אלו של הקטלוג הדיגיטלי נגלה את יתרונותיו הרבים של האחרון.

תיעוד - קטלוג דיגיטלי מאפשר תיעוד מוצלח יותר מבקטלוג המודפס. הוא מאפשר לשלב וידיאו, קול, תלת ממד ואיכות הדימויים בו גבוהה ומדויקת מזו שבדפוס הקונבנציונלי. אפשר לעדכן אותו, להוסיף ולשנות מידע בקלות (כך לדוגמה במהלך השנים יכולים גלריה או אמן ליצור ארכיון של קטלוגים דיגיטליים וחיבורים וקישורים מעניינים ביניהם).

מובן שיתרונו הגדול של הקטלוג הדיגיטלי הוא בתחום ההפצה והזמינות. הוא אינו מוגבל במספר העותקים, אפשר ליצור אותו בכמה שפות ולהפיצו לעולם באופן ויראלי בלחיצת כפתור. הקטלוג הופך לכלי חשוב המאפשר לאמנים לחצות גבולות ולהגיע למקומות שהם אינם יכולים להגיע אליהם בדרך אחרת. בעזרת הקטלוג הדיגיטלי התערוכה מותחת את גבולותיה.

הקטלוג הדיגיטלי מאפשר גם הרחבה מעניינת יותר של התערוכה. הוא יכול להיות אינטראקטיבי, לשתף את הצופה (לדוגמה בסימון העבודות האהובות עליו ויצירת ״תערוכה אישית״), הוא מאפשר קישורים למאמרים רבים והעמקתם בעזרת קישורים לכדי רשת שלמה של הקשרים. הקטלוג הדיגיטלי יכול להפוך לעבודה בפני עצמה והאפשרויות אינסופיות ונתונות לבחירת האמן.

מיותר להכביר מילים על תרומתו של מוצר דיגיטלי וסימונו "מוצר ירוק" המסייע  במאבק על שמירה על איכות הסביבה לעומת המוצר המודפס.

עלויות הפקה – במסגרת תקציבית זהה או נמוכה יותר אפשר להפיק קטלוג דיגיטלי שיתרונותיו עולים על אלה של הקטלוג המודפס.

חוויית המשתמש - הקטלוג הדיגיטלי יכול לנוע על סקאלה שמצדה האחד יימצא קטלוג/אתר המעביר את כל הטקסטים והדימויים הבסיסיים כפי שהיו מופיעים בקטלוג מודפס. עדיין מדובר בקטלוג עם חוויית משתמש מותאמת ברמה גבוהה בעיצוב ובעריכה מותאמי web (ולא בקובץ pdf פשוט). בצדה השני של הסקאלה יימצא קטלוג דיגיטלי שהוא יצירה בפני עצמה, כזה המשתמש בכלים הדיגיטליים והאינטראקטיביים להעצמת הקריאה והחוויה של התערוכה ולמיקומה בקונטקסט רחב ודינמי. בין שני קצוות אלה יש מקום לשלל יצירות ודרכים ליצירת קטלוגים חשובים, יעילים, מרגשים וחכמים.

נגישות – כמוצר מקוון יכול הקטלוג הדיגיטלי לפנות לקהלים נוספים דוגמת ציבור כבדי הראייה והעיוורים שכיום אינם נחשפים לתוצר המודפס אך ברשת אפשר להנגישו בעבורם.

הפרמטר היחידי שבו הקטלוג הדיגיטלי עדיין נמצא בחיסרון לכאורה מול הקטלוג המודפס הוא בתחום הרגשי. קטלוג דיגיטלי אינו חפץ מוחשי שאפשר למשש אותו ולהריח את ריח הנייר והדפוס. אי אפשר להניח אותו על השולחן בסלון או במדף הספרים או למכור אותו בחנויות הספרים. הקטלוג המודפס הוא בעל איכויות שצרכנים ותיקים ומבוגרים מתקשים להיפרד מהן.

אמנם במקרים מסוימים הקטלוג המודפס ייתן מענה נכון יותר - כאשר מדובר בקטלוג כאובייקט אמנותי תוך התייחסות לפורמט, לחומריות וכד׳ ומאליו ברור שהרגישויות החומריות לא יוכלו להתקיים בפורמט הדיגיטלי. אולם כששוקלים את כל יתרונותיו של הקטלוג הדיגיטלי נראה שהבחירה בו היא ברורה, גם אם לא קלה.

אנו מזמינים אתכם להיות שותפים בשינוי שאנו מובילים. להתנסות ולהפיק קטלוג דיגיטלי, עדכני ומקצועי וליהנות מכל היתרונות שמנינו לעיל.

בהצלחה.

מועצת הפיס לתרבות ואמנות, הוועדה לאמנות חזותית.

 

לחזרה לעמוד הראשי